recenze - HRADY V BURGUNDSKU

06.08.2023

Dnes tady opět máme příležitost podívat se tak trochu do historie. Zaprvé do Francie patnáctého století a zároveň do roku 2011, kdy vyšla deskovka Die Burgen von Burgund, pod kterou je podepsaný známý designer Stefan Feld. Hra se dočkala několika vydání a letos, po dlouhých dvanácti letech, docela překvapivě i oficiálního českého vydání vycházejícího z "20th Anniversary" (2019) edice.

Namísto honosné ilustrace je design krabice spíše jednoduchý, minimalistický a hra na mě i díky tomu už od prvního pohledu rozhodně nepůsobí nijak zastarale. V krabici najdete velkou hromadu kartonů, ze kterých budete muset vyloupat šestihranné destičky, čtvercové dělníky a zboží a třeba taky mince. Docela mě zaujalo, že pro hraní nepotřebujete žádné karty, za to vás čeká sada devíti kostek, které jsou pro "Burgundy" zásadní. Herní plán i desky hráčů mimo jiné obsahují hexová pole, na které budete pokládat už zmiňované dílky budov, hospodářských zvířat, klášterů, hradů, dolů a lodí. Co se týče zpracování, vytkl bych hře poměrně nevýrazné obrázky budov na destičkách a především pak jejich miniaturní ikonky na destičkách klášterů. Chápu, že se autoři snažili udělat hru jazykově nezávislou a bez rušivých popisků, ale věřím, že se to dalo vyřešit ladnějším způsobem. Celkový dojem ze hry rozložené na stole není vůbec špatný, díky vylepšené grafice hra prokoukla, ale chystaná Special Edition je samozřejmě mnohem honosnější.

Pravidlově nejsou Hrady v Burgundsku nijak komplikovaná hra, a jakmile budete mít všechny komponenty roztříděné, příprava vám zabere maximálně dvě minuty. Doprostřed stolu položíte herní plán, připravíte si zásoby destiček všech typů, každý z hráčů se následně ujme jedné hráčské desky a dvou kostek ve zvolené barvě. Provedete ještě závěrečnou přípravu pro první fázi a můžete se pustit do hraní. Ve svém tahu hodíte dvěma kostkami (plus bílou, pokud jste první hráč) a následně pomocí hodnot na kostkách provedete dvě hlavní akce.

Můžete si dobrat hexovou destičku z příslušného pole na herní desce a přesunout ji na políčko zásoby na vaší hráčské desce. Nebo jeden z připravených dílků z vaší zásoby přesunete do vašeho vévodství, což je mapa složená z předtištěných hexových polí určených pro jednotlivé typy destiček. Kromě toho svou kostku můžete použít na prodej zboží z vašeho uložiště, nebo dobrání dvou destiček dělníků. Takový dělník vám pak umožňuje zvýšit nebo snížit hodnotu na hozené kostce o hodnotu jedna.

Vy se tak snažíte co nejefektivněji zaplnit své vévodství jednotlivými hexovými destičkami, plnit tři pole pro zboží na vaší hráčské desce a následně ho prodávat, díky čemuž nezískáte jen minci, ale i vítězné body. Typy hexových dílků, které už jsem vám vyjmenoval výše jsou jednoduše rozeznatelné podle barev. Lodě vám umožní získat zboží ze skladu, pastviny se zvířaty vám zase dávají okamžitý zisk vítězných bodů. Pak tady máme už zmiňované budovy, které mají okamžitý efekt po postavení. Například takový trh vám přidá destičku lodě, nebo hospodářského zvířete navíc a díky penzionu zase získáte čtyři dělníky. Nechybí ani bonusy za zaplnění celých území nebo dokonce všech území stejného typu. Většina bodových bonusů je odstupňována počtem hráčů, kteří se partie účastní. Také proto hra dobře funguje ve dvou, ve třech a díky pohodové herní flow se mezi tahy nebudete nudit ani ve čtyřech hráčích.

Není totiž kdy, jednotlivé tahy probíhají rychle a ani v posledních fázích hry nedostanete moc příležitostí si začít hrát s mobilem. Samozřejmě jsem měl pochybnosti, jestli má hra více než deset let po vydání co nabídnout, ale kdybych ji neznal, a někdo by mi nabulíkoval, že vyšla loni, klidně bych mu to uvěřil. Všechno se, i po deseti odehraných partiích, zdá být odladěné a to i přes velké množství efektů kterými disponují budovy. To je i důvod, proč se Awaken Realms rozhodli na Gamefoundu nabídnout novou, vyleštěnou Special edition se spoustou figurek a dalších věcí, které k hraní vůbec nepotřebujete, ale dost možná je chcete.

Zpátky ale k naší, přiznejme si, ne až tak atraktivní aktuálně lokalizované verzi od Ravensburgeru. Ta mimo základní obsah nabízí několik menších rozšíření, což vylepšuje už tak velmi slušnou herní variabilitu. Kromě toho, že máte na výběr z různých variant hráčských desek, můžete do hry přidat modul obchodních cest, který přináší další bonusy za prodej zboží, nebo třeba štíty, pomocí nichž budete pokládat na destičky hradů ve vašem vévodství a získávat tak další zvýhodnění. Takovýto "modulový" typ rozšíření je ideální pro nové hráče, kteří si můžou hru postupně obohacovat o nový obsah. A obsahu tedy není vůbec málo.

Deskovka The Castles of Burgundy, respektive Hrady v Burgundsku, obstála v čase velmi dobře, ale i tak je s podivem, že jsme se po letech dočkali české verze. Díky jazykové nezávislosti už ji má samozřejmě spousta tuzemských hráčů léta doma, ale pokud jste zatím neměli tu čest a chcete si doplnit deskoherní sbírku o zábavnou a chytlavou hru, která má navíc velmi atraktivní cenovku, nastala ideální příležitost.