recenze - HOUBAŘŮV RÁJ

25.09.2022

Distributoři to nemají vůbec jednoduché, každý týden vychází hned několik nových deskovek, konkurence se neustále rozrůstá, tak jakým tématem zaujmout? V Mindoku měli jasno a řekli si: "Češi jsou národem houbařů, vyzkoušíme na ně vytasit hru o sběru hřibů a všelijakých dalších jedlých hub." Ale sám musím uznat, že takové téma má na českém deskoherním trhu opravdu velký potenciál, minimálně podle počtu fotek přeplněných košíků, které na mě každé léto vyskakují na sociálních sítích.

V malé čtvercové krabičce najdete hned čtyři kartonové desky zastupující různé druhy hub (lišky, smrže, hřiby a bedly), balík bodovacích karet a hlavně papírový pytlík plný karamelových bonbonů. Ne, i když jsem na ně teď dostal chuť, místo nich je tady pořádná hromada dřevěných figurek, které představují košíky v pěti různých barvách (což je i maximální počet hráčů) a samozřejmě i jednotlivé druhy hub. Celkově hra působí opravdu příjemným a pohodovým dojmem. Ilustrace na deskách hub i bodovacích kartách se pěkně doplňují s luxusními dřevěnými žetony. Až na to, že mohly mít karty o něco lepší gramáž, nemám zpracování hry co vytknout. Žetony jsem si podle typu rozdělil do plastových pytlíků, čímž jsem bohužel trochu narušil celkový ekologický charakter hry. Ano, jsem ostuda.

Pravidla jsou rozepsána na čtyřech malých stránkách a to včetně příkladů, naučit se hru je tedy otázkou několika minut a to samé platí o vysvětlování novým spoluhráčům. A o tom já něco vím, protože se ve většině případů stanu hlavním pořadatelem pátečního deskoherního večírku u Petra. Občerstvení má na starosti moje redakční kolegyně Peťka a vstupné je pouhých 149 korun. Dobře, tohle byla pravda jen z poloviny, protože za prvé: na Deskologu vstupné nevybíráme a za druhé se musíme vrátit k recenzování Houbařova ráje. :)

Jak už jsem nastínil, pravidla hry jsou opravdu triviální a tím pádem by se měl Houbařův ráj dobře osvědčit jako vstupní, nebo rodinná deskovka.

A když už jsem si pravidla nastudoval, samozřejmě jsem chtěl hned vyzkoušet, jak se tahle houboidní hra povedla. Naneštěstí jsem měl v tu chvíli po ruce jen jediného spoluhráče. Už teď vám tedy mohu prozradit, že jako dvojkovka nebyl Houbařův ráj určitě zamýšlen. Mnohem více jsem si užil partie ve čtyřech hráčích a pokusím se vysvětlit proč. Ve svém tahu se totiž snažíte posbírat co nejcennější dřevěné figurky hub a to tím způsobem, že pokládáte vaše košíky na destičky hub. První houba daného druhu vás na začátku každého kola bude stát pouze jeden košík, za ty další si už ale připlatíte. A na základě čeho si houby vybíráte? Ke každému ze čtyř druhů hub najdete v balíčku čtyři bodovací karty, s hodnotami 1,3,5 a 7 a ke každé destičce hub se na začátku partie tajně jedna z bodovacích karet přiřadí. Ostatní karty rozdáte hráčům a ti tak drží v ruce indicie k tomu, které houby budou na konci hry nejlépe hodnocené.

První tahy jsou tedy spíše rozpačité, například ve čtyřech hráčích má každý v ruce tři karty a pokud se jedná o tři různé houby, dá se jen stěží předvídat, která z hub bude na konci tím svatým grálem. Dost možná budou všechny houby ceněné sedmi body. A co vaši soupeři, nemají nějaké lepší indicie? Možná by se vyplatilo kopírovat jejich tahy. Pokládají své košíky dost sebevědomě? Tak to bude určitě ono a těmi nejcennějšími houbami budou tolik sbírané bedly. Ale co když soupeři jen blafují a chtějí odvést vaši pozornost špatným směrem? Tohle je vlastně základ hratelnosti a zábavnosti Houbařova ráje. Na konci každého kola totiž můžou všichni hráči výměnou za bonusový košík jednu z karet v ruce odtajnit a tím napovědět i ostatním, jestli se zaměřit na lišky, nebo smrže.

Hratelnost je opravdu dynamická, košíky postupně zaplňují jednotlivé destičky, figurky hub ubývají a do dvaceti minut máte dohráno i s finálním počítáním bodů. A právě z toho důvodu mi tady vůbec nesedí téma něčeho tak poklidného, jako je houbaření. Během hraní nás postupně napadalo, že bychom mohli například sázet na koně v dostizích a u toho vyvolávat jejich bizarní jména jako Lucky Seven, nebo Angel Wicky. Běěěěž!

Právě jsem dostal informaci od kolegů z redakce, že to druhé jméno už je bohužel zabrané a to v úplně jiném odvětví zábavy než jsou závody koní. Ale abych se vrátil ke své myšlence, tady by se podle mě prostě mnohem více vyjímalo nějaké sázkaření, nebo nakupování akcií, prostě něco, co by odpovídalo hernímu tempu a způsobu, jakým sbíráte vítězné body. A to určitě nejsem žádným odpůrcem u nás tolik oblíbeného houbaření.

Mám pro vás hned dvě indicie a těmi je moje hodnocení níže. I přes své výtky k použitému tématu musím uznat, že je Houbařův ráj krásně zpracovaná deskovka, která určitě dobře poslouží jako pěkný dárek pro vášnivé houbaře. Zkušeným deskovkářům bych doporučil hru minimálně vyzkoušet, nejlépe ve větším počtu hráčů, a pak mi dát za pravdu. :)