recenze - HADARA

26.05.2019

Na českém trhu je spousta her, kterých jsme se nemohli dočkat, distributoři neustále odkládali vydání, diskuzní fóra se plnila nespokojenými předplatiteli... A pak je tady Hadara, objevila se z čista jasna, žádný velký hype. To je přesně ten případ, kdy mi nějaký pomyslný senzor v hlavě řekne: "Petře, měl bys konečně vyprat." Ne, tak to byl senzor koše na prádlo... Raději to zkrátím, na Hadaru jsem se těšil, protože mě tyhle nenápadné hry většinou mile překvapí.

Osnova velí jasně, musíme se podívat na to, jak hra vypadá. Krabice mě svým designem rozhodně nezaujala, nechápejte to špatně, ilustrace jsou celkem povedené, ale co ten světlý okraj? Tohle se hodně nepovedlo a Hadara určitě nebude ozdobu poličky. V krabici pak najdeme český návod, skládací herní desku a desky pro jednotlivé hráče, přehledové karty, spoustu žetonů k vyloupání a hlavně pořádný balík karet. Abyste si mohli všechno pěkně uložit, najdete tady perfektní plastový insert. Karty si do něj můžete rozdělit podle jednotlivých barev a epoch a příprava každého herního kola se tak stává o dost jednodušší.

Pravidla jsou poměrně jednoduchá, a tak nebude trvat dlouho a budete do sebe zasouvat jednotlivé díly herní desky. Každému hráči přiřadíte jeho herní desku, příslušné žetony, a nějaký menší obnos peněz do začátku, který určuje jeho startovní karta. Hra rozložená na stole vypadá opravdu pěkně, všechno hraje barvami a ve mě to probouzí vzpomínky na úžasných 7 Divů světa. Podle všeho by se mělo jednat o podobné hry, tak se v dalším odstavci podíváme, jak se Hadara hraje.

Hra se skládá ze tří epoch a každá z nich je složená ze dvou fází. V první fázi proběhne draft karet a to, na které karty máte nárok, určuje symbol na otáčejícím se kole uprostřed herního plánu. Jakmile každý z hráčů koupí nebo prodá jednu z karet a tu druhou odloží, kouzelné kolečko uprostřed herního plánu se pootočí a celý draft se opakuje. Jakmile dojde k dobrání všech karet, nastává fáze příjmu, kde podle pozice ukazatele na žluté stupnici získáte uvedený počet mincí z banky. V dalším kroku můžete vyplenit a nebo ke své říši připojit některou z kolonií. Jak silnou kolonii můžete zvolit, rozhoduje vaše červená stupnice. No a nakonec tady máme stavbu soch, jednoduše zvolíte buď okamžitý bonus v podobě posunu stupnice libovolné barvy nebo vítězné body, které ale získáte až na konci hry, tím že vložíte do příslušného rámečku příslušný žeton a tohle místo zůstane až do konce hry obsazeno. Druhá fáze je podobná, jen v prvním kroku vybíráte z karet, které jste odložili v předchozí fázi. Po dohrání všech tří epoch si vaše body sečtete ve stylovém bločku.

Jak vidíte, moc toho ve hře dělat nemůžete, což ale považuju za plus, od Hadary jsem totiž očekával jednoduchost. Je to prostě jedna z těch her, kterou dohrajete a budete ji chtít hrát hned znovu. Moc času vám nezabere. po dlouhé době taky vidím, že herní doba uvedená na krabici se shoduje s realitou, ve čtyřech hráčích Hadaru dohrajete v klidu za hodinu. Interakce mezi hráči tady moc není, každý si prostě hraje na svém vlastním písečku. Nejzábavnější je pro mě draft karet, který je řešen opravdu originálně a protože všichni hráči hrají zároveň, nehrozí při hře žádné dlouhé čekání na loudavé spoluhráče, jako jsem například já. :) Hlavní negativum je pro mě asi civilizační téma hry, za celou dobu hraní jsem ho vlastně vůbec nevnímal. V podstatě jen autorům umožnilo na karty umístit sice pěkné, ale tuctové ilustrace.

Pěkně zpracovaná, jednoduchá a zábavná hra, kterou v mých očích trochu sráží donekonečna omílané téma civilizací.