recenze - GAIA PROJECT: GALAXIE TERRA MYSTICA

18.10.2021

Expanduj, zkoumej, vyvíjej, vylepšuj, buduj, teraformuj, obsazuj planety, a dobývej si své právoplatné místo ve vesmíru. Ne, to není další tweet Elona Muska o kolonizování Marsu. Tohle je světová hitovka Gaia Project. Jednu z nejlepších deskovek na trhu si můžete díky TLAMA Games vychutnat i v české lokalizaci. V čem je hra tak peckoidní? První část odpovědi najdeme v roce 2012.

V roce 2012 se stala spousta zajímavých událostí. Vyšlo Diablo 3, kosmická sonda Curiosity přistála na Marsu, nebo ztroskotala loď Costa Concordia, když chtěl kapitán Schettino zamachrovat před obyvateli ostrova. Deskoherní komunita ovšem upřela oči jiným směrem. Vyšla fantasy-ekono-civilizační hra, kde se čtrnáct různých národu střetlo v zemi Terra Mystica. Nesporné herní kvality ověřil sám čas, když i po deseti letech nedají fanoušci po celém světě na hru dopustit. Starší recenzi můžete vyhrabat zde.
Dnes tu ale nejsme kvůli Terra Mystice. Je čas převléct starý fantasy kabát do novějšího sci-fi.

Gaia Project přesouvá prostředí ze země Terra Mysticy do nekonečného vesmíru. Vašim novým domovem budou celé pleády planet. Ovšem nejprve se k nim musíte dostat, takže vše pěkně postupně. Gaia nabízí čtrnáct unikátních národů, se kterými můžete dobývat vesmír. Samozřejmostí jsou individuální specifika a vlastnosti. To vše nahrává do karet znovuhratelnosti. Důležitým faktorem je také jejich hlavní domovina - planeta, na které mohou bez problému dýchat, jíst, rozmnožovat se, koukat na Netflix a podobně. Tyto domoviny jsou startovní planety vašeho národa. Od nich poté expandujete dále do vesmíru na ostatní ze sedmi druhů planet.

Abyste osídlili cizí planetu, musíte ji nejprve takzvaně teraformovat. Upravit podmínky pro život. Každý národ je jinak háklivý na různé prostředí planet. Například Unidroidi nemají rádi vodu, takže je zapotřebí více kroků teraformace, než planety podobné Zemi vysuší do poslední kapky. Po úspěšné teraformaci lze postavit základní budovu dolu a doly lze dále vylepšit na pokročilejší budovy. Každá budova vám přináší příjem důležitých surovin. Doly materiály, obchodní stanice peníze (kredity), výzkumné laboratoře znalosti a nové technologie, a tak dále. Největší budovou je Planetární institut poskytující silné funkce. A jak jinak - pro každý národ specifické. Jaké budovy stavět a v jakém pořadí je jen na vás a vašem strategickém plánování.

Než se pustíme do rozboru dalších herních mechanik, které Gaia nabízí, podíváme se, co za přibližně patnáct stovek vlastně dostanete. V krabici žádný praktický insert nenajdete, už by se tam ani nevešel. Krabice je po okraj napěchována materiálem. Herní materiál obsahuje desky národů, desky výzkumu, desky hodnocení, sektory galaxií, destičky běžných technologií, destičky vylepšených technologií, bonusové databanky, ukazatele materiálů, ukazatelé znalostí, krystaly energii, kvantově inteligentní kostky... Dělám prču, nebudu zde vypisovat všechny komponenty. Jen jsem chtěl názorně ukázat, že jich je po kokos, a že cena rozhodně odpovídá obsahu. Budovy jsou navíc, na rozdíl od Terra Mysticy, plastové s pěknými detaily pro ještě lepší požitek. Každá surovina má svůj specifický tvar a velikost. Dokonce kvůli jedinému národu zde najdeme jednu speciální komponentu "všekámen". Prostě grandiózní!

Slíbil jsem vypíchnout některé další zásadní herní prvky. Zde jsou:
Krystaly energie a cyklus energie byly představeny již v Terra Mystice. Jsou to nenahraditelné palivové články pohánějící infrastrukturu všech národů. Cyklus získávaní, dobíjení a spotřebovávaní energie mezi sférami je podstatnou částí strategie. Už naše babičky říkávaly: "Kdo šetří, má za tři".
Strom výzkumu na desce výzkumu je novinkou. Výzkumy jsou rozděleny do šesti oblastí. Například Teraformace pro rychlejší obměnu planety, Vesmírné lety pro delší dolet, Ekonomie pro vyšší příjem zdrojů atd. Každá oblast má navíc několik úrovní, které vám přináší lepší a lepší výhody.
Projektem Gaia (podle čehož je hra pojmenovaná) zahájíte proměnu neobyvatelných Transdimových planet na obyvatelné. Proces je to o něco složitější, ale za to je Gaia-planeta nejhezčí prostředí pro život ve vesmíru. Minimálně hezčí než v Ostravě.

Jelikož je Gaia projekt hlavně tematickou přeměnou Terra Mysticy, budu se pravděpodobně opakovat. Gaia není úplně levnou záležitostí, ovšem jak jsem zmínil výše, cena je za mě zcela ospravedlnitelná. Tedy pokud smutně nekoukáte do peněženky, kolik vám zbylo do výplaty. Počítejte i s náročnějšími pravidly. Pravidla mají pětadvacet stránek a komplexnost celé hry je na vysoké úrovni. Musíte si najít chuť do učení pravidel a spoluhráči zase zájem se je od vás naučit. Jestli překonáte tyto dvě překážky v podobě ceny a obtížnosti, čeká vás už jen perfektní zážitek.

Gaia je komplexnější euro hra bez špetky náhody. Spousta možností, jak dosáhnout vítězství se násobí počtem národů. Každou partii znova vymýšlet nové strategie, mě nepřestane bavit. Po odehrané hře máte chuť si zahrát znovu, s jinou ještě lepší taktikou. Variabilita hry je neskutečná. Nejsem kdovíjaký příznivec sci-fi tématiky, ale zde mi přijde teraformování planet, osídlování a propojování do federací uvěřitelnější než fantasy země Terra Mystica. Za mě jedna z nejlepších euro her.

Pozor. Původní verze je pro pět hráčů, ale Gaiu si zahrajete maximálně ve čtyřech. Nejmladší člen rodiny má holt smůlu. Ten si může později zahrát sólo variantu s pomocí Automy. Tu jsem sice nezkoušel, ale nebylo by fér ji vůbec nezmínit. Odpověď na otázku "Stojí za to si pořídit Gaiu, když vlastním původní verzi?" jsem si nechal na konec. Vesmírná verze je pro mě o prsa korejské školačky lepší. Pokud již máte národy z Terra Mysticy za těch x let zcela ohrané, pořízení vylepšené verze je logickým krokem. Logické bude také moje konečné hodnocení.