recenze - FIESTA DE LOS MUERTOS

12.08.2021

Party hry neprožívaly v posledních měsících žádný velký boom. Většina hráčů byla ráda za to, že si může užít hraní ve dvou a někteří trosečníci dokonce smutně proplouvali skrze tiché vlny sólo hraní. Ale nebojte, na konci každého tunelu vás čeká světlo, jen si dávejte pozor, aby to nebyla sytě oranžová pekelná záře. A pokud náhodou věříte na posmrtný život, je čas zbystřit. Ve hře Fiesta de los Muertos ožívají mrtví ve vašich vzpomínkách a vy se těm roztomilým kostlivcům snažíte přinést věčnou slávu.

Fiesta de los Muertos je jakási Mexická obdoba dušiček. Při pohledu na krabici si určitě vzpomenete na skvělou pixarovku Coco a hned vám dojde, o jaký svátek se jedná. Mimochodem grafika krabice i jednotlivých komponent je opravdu stylová a tematická. Mrtvé můžete uctívat až v osmi hráčích a to je tedy i počet skládacích tabulek (lebek) a mazacích fixů, které najdete v balení. Kromě toho nesmím opomenout pořádnou hromadu kartiček se jmény osobností. Všichni tihle spisovatelé, vědci, sportovci i politici mají jedno společné, nejsou už mezi živými.

Jednoduchá pravidla hry jsou sepsána opravdu přehledně a nenarazil jsem na žádnou nesrovnalost. Každý z hráčů dostane jednu skládací tabulku ve tvaru lebky, smazatelný fix a tajně si vezme jednu kartu osobnosti. Jméno nebožtíka napíšete do útrob lebky a uzavřete ji, tak aby vaši spoluhráči nic neviděli.

Ano, spoluhráči. Fiesta de los Muertos je kooperativní hra, ve které máte společný cíl. Ale zpátky k hraní.

Dospod lebky následně napíšete slovo, které danou osobu vystihuje, takže například u Michaela Jacksona (jehož podobizna by se hodila na víko krabice:)) napíšete "zpěvák". Lebku pošlete sousedovi po levici, který už bohužel neví, že se k němu dostal slavný král popu. Vidí totiž jen slovo "zpěvák", které musí rychle smazat a nahradit vhodnou asociací - například "píseň".

Takhle se všechny lebky čtyřikrát posunou mezi hráči a můžete se pustit do zajímavě vyřešeného hádání osobností, které se v nich ukrývají. Během první partie jsem udělal velkou chybu, na krabici je jasně uvedeno 4-8 hráčů, ale já jsem ji prostě musel vyzkoušet ve třech. Alespoň jsem si ověřil, že to nefunguje. Vůbec nejlepší partii jsem zažil v šesti lidech, ve čtyřech taky nebyl žádný problém, ale tady prostě platí čím více, tím lépe. Rozhodně můžu potvrdit, že se jedná o ideální rodinnou party hru, vhodnější spíš pro starší, kteří budou znát všechny ty slavné osobnosti. To je zároveň hlavní nevýhoda, protože pokud neseženete alespoň tři vhodné spoluhráče, máte smůlu. Ještěže už je tady léto a doufám, že i ta pomyslná tečka.

Největší zábava tkví ve slovních asociacích, které se střídají na jednotlivých lebkách metodou "tichá pošta". Vyprávění o tom, jak jsme se od Martina Luthera Kinga dostali k rašeliništi, si raději nechám na jindy.

Na Deskologu to žije, tak nás odebírej.