recenze - DVA BRATŘI

29.01.2023

Původní české hry si rozhodně zaslouží naši pozornost a na Deskologu se jim rádi věnujeme. Konkrétně vydavatelství Albi přineslo v posledních letech na trh hned několik zajímavých deskovek od tuzemských autorů. V poslední době jsme nejčastěji mohli narazit na plodné tvůrčí duo Petr Vojtěch a Jindřich Pavlásek, autory hned několika pěkných a originálních her. Dnes recenzovaní Dva bratři se mohou pyšnit dokonce trojicí autorů.

Krabice hry je zdobena stylovou středověkou kresbou a velmi pěkné je i vizuální pojetí všech čtvercových destiček budov, které najdete pod víkem. Řecko-rakouský ilustrátor Odysseas Stamoglou si dal záležet a i díky Dvěma bratrům ho začnu sledovat, protože jsem zatím jeho působení na deskoherní scéně spíše míjel. Zpět ale k čtyřiapadesáti kartonovým dílkům představující budovy, ty jsou opravdu výrazné, rozdělené do šesti sad a kromě nich budete k hraní potřebovat už jen žeton královského štítu a čtyři žetony vojenských jednotek. Hru tedy není problém uložit například do plátěného pytlíku, pokud s ní budete chtít cestovat.

Sešit s pravidly je sepsán přehledně, pravidla jsou dobře strukturovaná a nechybí ani příklady, které vám dopomůžou k pochopení všech herních mechanizmů. Na druhou stranu, hratelnost je poměrně jednoduchá a jasná, důležité je především pochopit funkce jednotlivých budov, které budete vykládat na herní plochu. Už jsem zmiňoval, že se budovy dělí do šesti sad (PUTOVÁNÍ, DOMINIUM, OBCHOD A CÍRKEV...) a záleží na vás, které tři sady (27 destiček) pro vaši partii zvolíte. Ve svém tahu si pak vybíráte novou destičku z královské nabídky, za dostupné suroviny vykládáte destičky do rozrůstající se krajiny a přesouváte žetony vojenských jednotek, to vše v libovolném pořadí. Možná jsem to ještě nezmínil, ale Dva bratři jsou dvojkovka (+ sólo mód) a v ideálním případě byste během partie měli sedět naproti sobě. Herní plocha, složená z královské nabídky a postupně přikládaných budov, je společná, ale nemusíte se bát nepřehlednosti, protože vaše a soupeřovy budovy rozeznáte jednoduše, podle jejich natočení. Jednoduché, ale vlastně dost sofistikované řešení.

Během partie se tedy pomocí žetonů vojenských jednotek snažíte získávat nejen suroviny z jednotlivých budov, ale zároveň v královské nabídce zlepšovat svůj dosah, ať už kvůli dalším surovinám, nebo pro rozmanitější výběr nových destiček budov. Z tohoto důvodu budete muset vojenské jednotky přesouvat, a tímto směrem míří moje první výtka. Chválil jsem grafické zpracování celé hry, ale zrovna žetony vojenských jednotek a oboustranný žeton velkého královského štítu, by určitě snesly lepší a hlavně jednoznačnější odlišení. Modrobílá kombinace barev je občas trochu matoucí a mnohem lépe by podle mě posloužily například dřevěné figurky namísto kartonových žetonů. Matoucí by se během prvních partií mohla zdát i ikonografie, která znázorňuje efekty jednotlivých budov, ale po rychlém rozkoukání jsem musel uznat, že zrovna tady autoři odvedli moc dobrou práci.

Zvolená kombinace sad budov má velký vliv na hratelnost a budete ji muset přizpůsobit i herní strategii. Pokud si pro svou partii například vyberete sadu "Válčení", můžete při troše štěstí ničit soupeřovy budovy, "Obchod a Církev" vám zase umožní postavit typické zdroje surovin. Samozřejmě nesmíte zapomínat na destičky budov, které vám přinesou bodové ohodnocení na konci hry a co nejefektivněji je umístit na herní plochu. Tady se dostáváme k dalšímu podstatnému aspektu Dvou bratrů, a to je finální sčítání bodů. Už jistě víte, že jsme na Deskologu velcí fanoušci bodovacích bločků a tady jsme si beze zbytku přišli na své.

Jako překvapení na závěr jsem si totiž nechal macatý a přehledný blok, do kterého budete na konci partie zapisovat získané body. Pěkně jednu destičku za druhou. Ale nejsou to samozřejmě jen bločky, které mě na téhle povedené deskovce zaujaly, to už jste ale určitě pochopili. Herní variabilita i znovuhratelnost jsou zajištěny právě sadami destiček, které můžete kombinovat. Každý tah představuje jakýsi malý hlavolam, který budete muset vyřešit, abyste dosáhli svého aktuálního cíle, což je zisk surovin a postavení budovy/budov a zároveň musíte neustále myslet na blížící se finální bodování.

Zapomeňme teď na trochu nepřehledné žetony a pojďme se věnovat tomu příjemnějšímu. Na českém trhu se objevila hra, která dokáže nabídnout komplexní hratelnost s opravdu malým množstvím pravidel. A přesně takové deskovky nejvíce ocením. Od první chvíle mi bylo zřejmé, že se autoři nad jednotlivými mechanikami pořádně zamysleli a podařilo se jim Dva bratry vyladit do současné podoby. Díky tomu má Albi v portfoliu pěkně zpracovanou deskovku, se kterou může oslovit i zkušenější hráče.