recenze - DUPLIK

04.07.2019

Her, ve kterých máte za úkol kreslit, je na trhu požehnaně. Proč se tedy Albi rozhodlo vydat Duplik? Co je na téhle nevýrazné krabičce tak výjimečného? Hra vyšla v podstatě okamžitě po svém ohlášení a především naše editorka Petra byla na Duplika natěšená, jak na kilo kuřecích křídel.

Nechci začínat negativně, ale musím. Krabička Dupliku je opravdu strašná. Nevím, co tím chtěl grafik říct, ale tohle se opravdu nepovedlo. Někdy je dobré vzpomenout na heslo, že v jednoduchosti je síla. A že sýr je bratrem vína. :) Pod víkem už to vypadá trochu zajímavěji, je tady předtištěný bloček pro vaše malůvky a bidování, pěkná hromada předloh s šifrovaným textem, pravidla a samozřejmě fi.. ne tak ne, kreslící hra za pět stovek, ve které nejsou fixy. Kreslících papírků je tady 50, to vychází na jednu hru v plném počtu (7) hráčů, opět velmi praktické, vyřešili jsme to vlastním bločkem. Raději se pojďme podívat, jak se to hraje, protože tohle je bída.

Celá hra je poměrně orginální a odlišná od ostatních kreslících her. S heslem na krabici, že je hra pro lidi, co neumí kreslit, nemůžu souhlasit, protože ve spoustě případů záleží na drobných detailech. Na začátku partie hodí každý hráč desetistěnnou kostkou, komu padne nejvyšší číslo, bude v tomto kole umělecký ředitel. Ten v daném kole nebude kreslit, ale radit. Radí tím způsobem, že během časového limitu popisuje obrázek na kartičce, který ostatní nevidí. Zbytek hráčů se snaží pečlivě zakreslovat vše, co zaslechne, každý na svůj papír. Následně dojde na kontrolu, kdy si umělecký ředitel vezme dešifrovací folii a po přiložení na kartu s předlohou se mu objeví deset měřítek, za které pak mohou kreslící hráči dostat body. Postupně jim všech deset bodů předčítá a hráči si vzájemně kontrolují, která z měřítek mají nakreslena správně.

Jednu věc jsem záměrně vynechal, před začátkem každého kola se hodí desetistěnnou kostkou a jedno měřítko se označí jako bonusové, za to pak dostanete tři body místo obvyklého jednoho. Moc mi to nedává smysl, protože se jedná o čistě náhodný prvek a do hry mi nesedí. Zatím to vypadá, že Duplik jen hejtím, ale tak jednostranné to není. Kreslení a snaha zahrnout do obrázku všechny detaily je opravdu zábava a co mě bavilo ještě více je role uměleckého ředitele. Snažit se v časovém presu srozumitelně popsat předlohy, které jsou většinou záludně překombinované, a pak sledovat, co vaši soupeři nakreslili - jo, užili jsme si hodně srandy.

Pokud vás neodradí nevzhledný obal a zkousnete to, že hra část komponent neobsahuje (fixy) a některých je tady sakra málo (papírky pro kreslení), užijete si s Duplikem slušnou zábavu. Oboustranných karet s předlohami obrázků je hromada, jednotlivé obrázky jsou navíc originální. Nedávno recenzovaný Railroad INK měl kreslení vyřešeno tabulkami a sadou mazacích fixů a tohle řešení by Duplik posunulo o dva levely výše (a dva body v našem hodnocení designu).

Duplik je velice zábavná hra, kterou bohužel sráží forma, jakou se prezentuje a naprosto nedomyšlený obsah krabičky.

Hodnocení designu: 2/5