recenze - DISNEY VILLAINOUS: UNSTOPPABLE!
Každý správný padouch má svůj velkolepý plán, ať už jde o ovládnutí světa, nebo jen o něco menšího. Obvykle mu však cestu zkříží parta samolibých hrdinů přesvědčených o vlastní neomylnosti. V dnešní recenzované deskové hře od Disney Villainous: Unstoppable! se ale tradiční role obracejí. Do popředí tentokrát vstupují samotní padouši, kteří soupeří mezi sebou o to, komu se podaří uskutečnit svůj zvrácený plán jako první. A protože svět Disney rozhodně netrpí nedostatkem ikonických záporáků, výběr padouchů je opravdu pestrý.

Před rokem kolega Petr recenzoval podobnou disneyovku Villainous: Úvod do zla, kde ocenil především výrazný design a silné tematické zpracování. Hra si tehdy vedla velmi dobře, a to nejen z jeho odborného pohledu, ale i celosvětově. Úspěch si proto přirozeně řekl o pokračování. Novinka navazuje na původní koncept, ale přináší nové pastavy, které právem patří mezi elitu disneyovského zla: Hádes, Zloba, Scar a Uršula. Každý hráč si na začátku zvolí svého oblíbence a získá desku představující jeho říši, kde bude rozvíjet své machinace a postupně realizovat svůj ďábelský plán.

Figurky padouchů se pohybují mezi vlastní říší a hlavní herní oblastí, kde se nacházejí různé akce. Namísto hodu kostkou určujete pohyb vyložením očíslované karty z ruky, což do hry vnáší prvek taktického plánování místo pouhé náhody. Po přesunu na zvolené pole lze spustit akci pomocí další vyložené karty se shodným symbolem. Tyto akce zahrnují například získávání moci (herní měny), blokování soupeřových políček (kdy doslova házíte klacky pod nohy), nebo naopak odstraňování překážek z vlastní cesty. Tou nejzásadnější je však akce "Pokročení ve Zlotřilém plánu", jenž představuje cestu k vítězství.

Každá říše ve hře nabízí odlišnou cestu k vítězství, alespoň na první pohled. Hádes musí přivést čtyři Titány až na vrchol Olympu, Zloba složit svou Dračí skládačku ze čtyř částí a Scar shromáždit čtveřici věrných hyen. Cíle se tedy liší motivem i vizuálním zpracováním, avšak herně jsou prakticky totožné. Bez ohledu na zvolenou říši musí hráč čtyřikrát aktivovat akci "Pokročení ve Zlotřilém plánu" dříve než ostatní, a tím okamžitě zvítězit. Rozdíl mezi říšemi tak spočívá především v rozmístění akčních políček.

Vizuální stránka hry přesně odpovídá očekáváním, která s sebou značka Disney přináší. Je poutavá, malebná a pestrobarevně zpracovaná. Každá říše se vizuálně odlišuje svou charakteristickou barvou: pro Zlobu typická jedovatě zelená, pro Scara odstín lví hnědi. Dominantou každé herní desky je ilustrace hlavního padoucha, který se zároveň zhmotňuje do velké vymodelované plastové figurky. Jednotlivé komponenty pak zobrazují hlavní i vedlejší postavy z příslušné pohádky. Na první pohled působí rozložená hra jako správně infantilní deskovka - a zde se mohu s Petrem shodnout, že spolupráce Ravensburgeru s Disney funguje velmi dobře.

Nelze se zcela vyhnout srovnání s předchozím dílem, a proto stojí za připomenutí, že už v recenzi "Úvod do zla" Petr ocenil, jak dokázala jednoduchá pravidla skrývat překvapivě hlubokou strategii, která dokázala zaujmout i dospělého hráče. To se však o "Nezastavitelných", bohužel, říct nedá. Vývojáři tentokrát zvolili cestu výrazného zjednodušení, a to jak v pravidlech, tak v samotné herní mechanice.

Výsledkem je zážitek, který postrádá napětí i moment překvapení, a nepřekvapí tak ani dítě, natož zkušenější hráče. Pokud bychom "Úvod do zla" mohli zařadit mezi rodinné hry, Nezastavitelní už spadají spíše do dětské kategorie. Cíl je přímočarý, akce povrchní a opakující se a pohyb figurky po herní desce připomíná spíše "Člověče, nezlob se" než moderní deskovou hru. Po dohrání tak snadno vyvstane otázka, zda jste právě hráli novinku od Disney, nebo se vrátili o dvacet let zpátky. Pokud ale máte opravdu malé děti a hledáte jednoduchou hru, možná jste ji právě našli.
Yarek the párek
Hodnocení designu: 3+/5
Hodnocení hratelnosti: 3/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.
