recenze - CUPITY DUPITY

05.10.2023

Právě jsem ve schránce našla tajemnou zapečetěnou obálku… Co to - pozvánka? Dnes přesně v sedm večer začíná Královská honba za poklady a zdá se, že jediné, co potřebuji, je nenuceně elegantní oděv. A budou i nějaké sladké bobule. No proč ne, Lady Kukačko, ráda se zúčastním a snad se ke mně někdo přidá? Nebo budu muset jet sólo?

V masivní krabici s ilustrací v parciálním laku se skrývá mno… Ježiš, toho je. Jen centrální kukačkové hodiny zaberou rozložené v podstatě celý kuchyňský stůl a ještě se tam musí vejít Pavoučkův krámek, řetězy s šiškovým závažím, desky na poklady, karty myší a tak dál. No zkrátka, potřebujete opravdu spoustu místa, to vám povídám. Dobrou půlhodinku mi příprava hry mohla zabrat a to ještě nedošlo na pravidla samotná…

Ve zkratce, o co ve hře jde. Každý hráč má svůj tým myšek a každá z nich, jak už její jméno napovídá, má nějakou svou speciální schopnost: Šplhoun šplhá, Hopsal hopsá, Hledač hledá, Rošťák dělá bordel a Hamoun tuneluje a podvádí… Teda má větší mošničku na poklady. Myšky mají za úkol potěšit pořadatelku tohoto eventu, Lady Kukačku, tím, že přináší poklady, tvoří z nich pěkné kolekce nebo třeba navrací ztracené královské propriety. Beru svůj tým bílých myšek, umisťuju je na ručičky hodin a řetěz se závažím a jdeme na to.

Ručičky hodin jsou pohyblivé a myšky na ně naskakují a seskakují, aby aktivovaly různé akce, no a když jich je na ručičkách moc, tak se můžou i vyšťouchnout, zvláště pak, pokud se tam nachází Hamoun, který má vlastní gravitační pole (tzn. je cvalík) a to teda může snadno zhatit vaše plány. Minutová ručička se postupně posouvá na hodinách, jak ubíhá čas a jakmile dosáhne dvanáctky, začíná nové kolo a odbila další hodina. Doplní se všechny úkoly, poklady, propriety, ale přichází také kočka a ta svými tlapami zakryje některé z akcí, takže pokud jste si plánovali na příští kolo například vyprázdnit své mošny a získat vítězné body, tak se klidně může stát, že takovou akci na hodinách nenajdete.

Celá tahle šaráda končí o půlnoci a který tým myšek nasbírá nejvíc bodů, vyhrává. Body můžete získávat mnoha různými způsoby, od zmíněného sběru a odnášení pokladů, po plnění speciálních úkolů a ve hře je tolik možností, co udělat, že při první partii se často ztrácíme a nakonec favorit hry prohrává a ani neví jak. Tady bych trošku vytkla pravidlům jejich strukturu, kdy bychom přehled hry uvítali spíše v závěru nebo na nápovědní kartě, místo toho je ale hledáme na listu číslo šest, ale po pár karambolech jsme si vše ujasnili a dává to smysl.

Ačkoli může hra na první pohled působit trošku dětinsky - už název Cupity Dupity zdá se býti lehce infantilní - zdání klame a s dětmi si ji asi moc nezahrajete. Alespoň ne s těmi nejmenšími. Krabice radí deset plus a to je určitě vhodné minimum. Pokud takové spoluhráče neseženete, pak si můžete zahrát i sólo variantu. Celkově je hra velice dobře promyšlená a lehce komplikovaná, ale jakmile už víte, co všechno můžete, je na čase to pořádně rozjet a znalosti zúročit. Případně máte k dispozici i pokročilou hru. Všechno je navíc moc hezky ilustrováno a kvalitně vyrobeno, pohodlně se s tím manipuluje, zvláště pak hodinové ručičky jsou vymyšlené skvěle.

Závěrem jen shrnutí: na tuhle půlnoční párty si připravte pořádný herní prostor a pořádnou dávku času, protože už jen příprava zabere poměrně dlouhou dobu a samotná hra, nejen ta první, se může pohybovat i okolo dvou hodin. Můžete se těšit na promakanou honbu za poklady, v níž se nevyhnete třenicím, záškodnictví a velké míře plánování a taktizování, která skončí až se zakukáním půlnoci a nejspíše slovy typu: "Že jsem toho žolíka nepoužil dřív. Hamoun blbej." Každopádně díky za bobule a brzy očekávám pozvánku na další ročník, Lady Kukačko!

Petra

Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku, od sedmi večer až do půlnoci.