recenze - COATL

04.10.2020

Podle starodávné legendy dal aztécký bůh Quetzcóatl, který měl podobu opeřeného hada, lidstvu kakaové boby a čokoládu. Teď jsem asi některým čtenářům, možná, udělal chutě na hnědou tabulku. Každopádně dnes se nebudeme bavit o čokoládě ani jiné pochutině, ale o deskové hře Cóatl, kterou nedávno u nás vydal Blackfire.

Aztékové, potažmo Mayové, si ve své době v klidu pěstovali kukuřici, koukali společně na hvězdy a občas se navzájem mordovali. Tuhle idylku pokazil šarmantní conqistador Hernando Cortés, když jim rozbil všechny hvězdářská kukátka a přitáhl z Evropy choroby, které zdecimovali většinu místních obyvatel. Ale teď dost nezáživných historických vsuvek. Vraťme se zpátky do dob veselí a kukuřičných hodů. Právě probíhá jmenování aztéckého velekněze a vy se musíte předvést před bohy v tom nejlepším světle.

Cóatl je strategie, při které doslova stavíte opeřeného hada z jednotlivých dílků. Části těl jsou v pěti barvách a dělí se na hlavu, trup a ocas. Jak dlouhého a barevného hada si složíte? To je jen na vás, respektive tedy na vašich kartách. Vašim úkolem je, aby vaši opeřenci obsahovali co nejvíce kombinací z karet proroctví. Karty si během hry dobíráte a můžou mít podobu různých kombinací. Například měj napojené dva žluté dílky a za to dva modré. Nebo měj ho deset dílků dlouhého a s červenou hlavou. Pořád mluvím o tom opeřeném hadovi. Za všechny splněné kombinace z karet proroctví si na konci hry započítáte vítězné body.

Akce, které můžou hráči provést, jsou velmi jednoduché. Můžete si vzít nové dílky, stavět hada, anebo si vzít nové karty proroctví. A teď trošku podrobněji. Nové dílky si lze vybrat z desky zásob, která se během hry náhodně doplňuje. Musíte tedy pečlivě vybírat z toho, co vám bohové nadělí. Při stavění hada jste téměř, až na pár pravidel, neomezeni. Nesmíte mít více než tři hady a položený dílek už nelze přesunout. Karty proroctví si taktéž vybíráte z omezené nabídky podle toho, které kombinace se vám hodí nejvíce. Po dokončení třetího hada (to znamená mající hlavu, trup a ocas) končí hra. A počítají se body za naplněná proroctví, respektive za splněné kombinace a podmínky na kartách.

Tématické zasazení je v tomto případě očividné. Design se nese v duchu Aztéků a mayské civilizace plné soch, knězů a veleknězů, chrámů, kamenných desek, a hlavně opeřených hadů, Cóatlů. O specifické kresby svým osobitým stylem se postarala ilustrátorka SillyJellie. Celé hře dodávají kresby barevně veselý nádech. Stejně pestře barevné jsou i plastové dílky hadů, kterých je celkem úctyhodných stopadesát a hladce do sebe zapadají, jak ****. Libové kresby, kvalitní dílky a karty, praktický insert, kovový žeton prvního hráče a potištěné hrubé pytlíky na tahání dílků naslepo. Za mě má hra všechny tři P a nezaslouží si nic menšího než tu nejvyšší trofej.

Cóatl rozhodně není žádný strategický majstrštyk. Vezmete si nějaké náhodné dílky, pár karet a doufáte, že to všechno tak nějak zapadne. Interakce mezi hráči proběhne, když vám někdo před nosem vezme dílky, které by se vám hodily. Což naštve. Stejně, jako když je ukončena hra ještě předtím, než dokončíte hada, a tím ztratíte možnost ho bodově ohodnotit. To nasere. Na druhou stránku hrozně hezky vypadá a svou jednoduchostí je přístupná široké veřejnosti.

U deskových her jako je Cóatl máte větší potěšení z toho, jak hra vypadá než z její hratelnosti. Pokud si chcete ve dvojko s partnerem zahrát něco pořádného, a přitom si porovnat své geniální strategické myšlení, odvrátil bych zrak jinudy. Pokud si ale chcete rozložit deskovku jako kulisu u nalitého vína s nakrájeným hermelínem a Netflixem, Cóatl je ta správná volba :)

Yarek, the quetzpárek