recenze - CHYŤ LVA!

27.12.2020

Nejlepší dětské hry jsou ty, které si užijí i dospělí. To sice není žádná všeobecná pravda, ale pravidlo, podle kterého se sám rozhoduju, když vybírám deskovky pro děti. Hra Chyťte lva klame tělem, podle ilustrace na víku (Comic Sans?), bych si tipoval, že se jedná o nějakou roztomilou hračku pro batolata. Díky tomu jsem si osvěžil jiné pravidlo a to: "nesuď hru podle obalu".

V malé barevné krabičce najdete herní plán, dřevěné herní kameny s obrázky zvířátek, česká a slovenská pravidla. Celá hra působí kompaktně a poměrně bytelně, především díky masivním kamenům zvířat. "Masivní!, Bytelná!" takováto slova byste čekali u nějaké kickstartové sběratelky plné plastových figurek, ale já dokážu ocenit i pěkně zpracovanou dětskou deskovku. Jednoduchá pravidla by zvládl přelouskat i malý čtenář, já se ale chystám na partii s pětiletým synovcem a tak to opět padlo na mě.

Celá hra zabírá minimum prostoru, už jsem ji stihl zahrát na zemi, gauči, taburetu, i v indiánském teepee. Rozložíte herní plán, každý z hráčů si vezme čtyři kameny zvířat a můžeme začít. Při bližším zkoumání vidím, že se vlastně jedná o dřevěné destičky, na kterých je nalepený obrázek zvířete, ale celá hra pohromadě i tak nevypadá vůbec špatně. Japonský původ se tady nezapře, ilustrace jsou minimalistické, nikde žádné kudrlinky.

Ve svém tahu můžete buďto pohnout zvířátkem, nebo nasadit dříve zajmuté zvířátko. Každý ze čtyř kamenů se může pohnout do definovaného směru a pro jednoduchost je možný směr pohybu označený přímo na kamenu okolo zvířátka. Soupeřův kámen zajmete tak, že se na něj postavíte a následně si ho položíte před sebe. Hlavní roli tady hraje samotný král zvířat, pokud se vám podaří zajmout soupeřova lva, vyhráli jste. Jestli že se s vaším lvem dostanete až na druhou stranu herního plánu a nejste následně zajati, vyhráli jste.

Jako takový bonus pro vás máme Deskolog achievement, který získáte, pokud se vám podaří zajmout lva pomocí kuřete. :)

Pro hráče, který má zkušenosti s šachy a dámou, se může jednat o zajímavou kompaktní alternativu. Hlavní změna oproti podobným hrám spočívá v znovu-nasazování zajatých kamenů. Pro děti je to pak ideální vstupní hra a zároveň příprava na partii šachu, nebo Šógi. Sám jsem vyzkoušel desítky partií s dětmi i dospělými a už se poohlížím po větší verzi, kterou budu brát do hospody. Sledoval jsem hru mezi dvěma předškoláky a docela jsem zíral, jak ti malí caparti dokážou uvažovat několik tahů dopředu, tohle vynikne u málokteré dětské deskovky.

Jednoduchá, minimalistická deskovka, u které se dobře zabavíte v kombinaci dítě x dospělý, dítě x dítě a dokonce i dospělý x dospělý. Asi to bude znít jako nějaká otřepaná fráze, ale tohle je hra, která by neměla chybět v žádném dětském pokoji.