recenze - AZUL: LETOHRÁDEK
Už zase nemůžete usnout? Zkoušeli jste všechno? Otevřít okno, zavřít okno, protřepat polštář? Tak to už vám zbývá poslední možnost. Zavřete oči a počítejte Azuly: "první Azul, druhý Azul, třetí Azul..." Dobrou noc.
![](https://177f6446ba.clvaw-cdnwnd.com/95ac75dea9a4e0ba5da18f9ad60be4cf/200002762-7c0f47c0f6/azulet00001res.jpg?ph=177f6446ba)
Tím jsem nechtěl ani v nejmenším naznačit, že by vás snad hraní kterékoliv verze Azulu mohlo uspat. Spíš by vás mohla myšlenka na ty tři krásné krabice ve vaší knihovně zahřát u srdíčka. :) Ani třetí inkarnaci Azulu s názvem Letohrádek totiž neubylo nic z toho, co je pro tuto malou sérii signifikantní. Rukopis autorů je jasně poznat už na víku krabice a nechá vás zapomenout na to, že tematicky se už vlastně jedná o jakéhosi kočkopsa. To samé platí o obsahu, všechny komponenty jsou opět stylové, krásně barevné a s kameny (dílky mozaiky) je radost manipulovat. Chris Quilliams prostě umí dělat pěkné hry a napotřetí se tak Azul řadí mezi nejhezčí abstraktky na trhu. Na druhou stranu nás tady nečeká žádné velké překvapení, jestli vlastníte některý z předchozích Azulů, víte přesně, co můžete od designu a kvality komponent očekávat.
![](https://177f6446ba.clvaw-cdnwnd.com/95ac75dea9a4e0ba5da18f9ad60be4cf/200002763-831fc831ff/azulet00006res.jpg?ph=177f6446ba)
Při čtení pravidel zažívám jedno déjà vu za druhým. "Tohle jsem už viděl v původní hře, tohle zase ve Vitrážích Sintry." Vypadá to, že se autoři jednoduše pokusili vypreparovat povedené prvky z prvních dvou dílů a na nich založit hratelnost Letohrádku. Je tady ale pár herních postupů, které trochu nabourávají pohodovou herní flow a zrovna ta mi u Azulu přijde zásadní. K tomu se ale podrobněji dostaneme až níže v recenzi. Celkově jsou pravidla sepsána přehledně a i příprava hry je díky tomu otázkou dvou minut. Na stole hra vypadá skvěle, herní desky, papírová věž i látkový pytlík na dílky mozaiky hrají barvami, ale musím zopakovat, není tady nic, co už byste dříve neviděli. Dalo by se říct: "Typický Azul".
![](https://177f6446ba.clvaw-cdnwnd.com/95ac75dea9a4e0ba5da18f9ad60be4cf/200002764-ebca1ebca4/azulet00002res.jpg?ph=177f6446ba)
Každé z šesti kol se skládá ze dvou částí. V té první si dobíráte nové dílky mozaiky, v té druhé je umisťujete na vaši desku hráče a díky tomu získáváte vítězné body. Ještě jsme se pořádně nedostali k hratelnosti a už musím zkritizovat počítadlo bodů, které je drobné a posouváte po něm lehoučkými dřevěnými ukazateli skóre, které mají bohužel tendenci se při sebemenším drcnutí do stolu posouvat. Zpátky ale k partii. Během dobírání dílků se držíte podobných pravidel jako v klasickém Azulu, jen s tím rozdílem, že je v každém kole jedna z barev "žolíková". Jeden dílek takovéto barvy si tedy můžete vzít navíc jako bonus a při pozdějším nasazování na desku hráče vám takové dílky poslouží právě jako žolík, kterým můžete nahradit libovolnou barvu.
![](https://177f6446ba.clvaw-cdnwnd.com/95ac75dea9a4e0ba5da18f9ad60be4cf/200002765-58b8358b85/azulet00005res.jpg?ph=177f6446ba)
Strategického rozhodování je tady dost. Dílků se vám většinou podaří nasbírat slušná hromádka a je jen na vás, jak s nimi během druhé fáze naložíte. Na herní desce máte hned několik bonusů, které můžete okamžitě získat za vhodné rozložení dílků. Pak jsou tady samozřejmě další bonusy, ke kterým se dostanete v závěru partie a ty se už týkají opravdu velkého počtu vítězných bodů, které mohou zamíchat konečným pořadím. Celkově mi partie Letohrádku přišla o dost delší než u předchozích dvou Azulů. Tady záleží na počtu hráčů a samozřejmě i na jejich zkušenostech. Možností, kdy se můžete zaseknout a zapřemýšlet během dobírání i umisťování dílků, je opravdu hodně a pokud chce někdo z každého tahu vytěžit maximum, tak si prostě budete muset počkat.
![](https://177f6446ba.clvaw-cdnwnd.com/95ac75dea9a4e0ba5da18f9ad60be4cf/200002766-0881f08820/azulet00003res.jpg?ph=177f6446ba)
I když to tak při čtení pravidel nevypadalo, Letohrádek přináší slušnou dávku novinek a zajímavých obměn, oproti svým předchůdcům. Osobně jsem si ho nejvíc užil jako dvojkovku, kdy je hra nejrychlejší a zároveň vám umožní efektivněji plánovat jednotlivé tahy. Škoda jen, že autoři nedopilovali desku počítadel a hlavně už zmiňované počítadlo bodů (včetně vcelku nepřehledného rozdělení hráčů bílou a šedou barvou). Tady se totiž váš bodový ukazatel posouvá v podstatě neustále, což je další věc, která mě při hraní vytrhávala z jinak pohodového zážitku. Jsou to tedy spíše drobnosti a celkově je na posledním Azulu vidět, že všechny herní mechanizmy a postupy někdo důkladně otestoval a vydal fungující a hlavně zábavnou hru.
![](https://177f6446ba.clvaw-cdnwnd.com/95ac75dea9a4e0ba5da18f9ad60be4cf/200002767-d096cd096e/azulet00007res.jpg?ph=177f6446ba)
Teď už můžu definitivně potvrdit, že se všechny tři Azuly povedly a určitě udělají radost každému fanouškovi abstraktních/logických her. Letohrádek mi z celé trilogie přijde jako nejnáročnější a jeho partie jsou rozhodně nejdelší, pořád je to ale krásně zpracovaná a pohodová rodinná hra.
Petr
Hodnocení designu: 4/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku