recenze - ART GALLERY

24.08.2023

V době, kdy umělá inteligence dokáže vytvořit na základě několika málo požadavků téměř jakýkoli vizuální produkt. V době, kdy si můžeme cokoli vyhledat na internetu - od Mony Lisy, přes Monu Lisu s lízátkem, přes van Gogha s Monou Lisou při joggingu v parku, po tyranosaura na pozadí Hvězdné noci... Bude ještě ono to klasické umění slavit úspěch a stále se těšit oblibě i v tom reálném, materiálním, světě? Nejen když je venku nevlídno a potřebujete někam zalézt a schovat se před hlukem města? Na tuhle otázku nejspíš odpoví až čas, ale jak u nás pochodila hra, v níž se objeví díla nejznámějších světových malířů pod názvem Art Gallery, se podíváme už v následujících odstavcích.

Už přebal hry napovídá, že tady se bude jednat o stylovou artovou záležitost a po rozbalení rozhodně nejsme zklamaní. Modulární deska, která představuje galerii obrazů by, pravda, mohla být trošku nápaditější, ale je přehledná a z pevného kartonu a ono asi je to tak vlastně správně, aby pak samotné obrazy ještě více vynikly... A ty jsou opravdu krásně detailní. Nejdřív nás lehce vyděsila velká kniha pravidel, ale brzy jsme zjistili, že se jedná jen o jazykové lokalizace, kterých je tu rovnou šest. A nakonec jsou pravidla snadno pochopitelná a dobře strukturovaná, takže to vypadá, že hned na první dobrou bychom to mohli zvládnout bez potíží.

Nejdříve si podle počtu hráčů sestavíme galerii - čím víc hráčů, tím větší galerie a víc obrazů k vidění (rozuměj k ukořistění). Každý hráč obdrží dřevěnou figurku se značkami své barvy, devět akčních karet, určí se začínající hráč a náhodně se rozmístí obrazy do galerie, suvenýry do obchodu, no a už můžeme začít. Jako správní materialisté svůj tah v prvním kole nezačínáme nikde jinde než v obchodě se suvenýry...

Základní herní mechanizmus je opravdu jednoduchý. Na ruce mám akční karty s čísly nula až osm, v prvním tahu vyložím číslo, o které se chci v galerii posunout a tam, kde skončím, tajně zvolím číslo, kterým "přihazuji" nabídku na daný obraz. Pokud jsem na políčku s obrazem jako první, hned to s sebou nese nějaké výhody, no a kdo přihodí nejvíc, ten obraz získává. Jako první vidím svého oblíbeného Gogha, takže jdu bez váhání po něm. Easy peasy, že? Ale! Tak jednoduché to samozřejmě není.

Výběr obrazu, na který se zaměříte, není podmíněn pouze sympatiemi k autorovi a tím, jak se vám hodí doma ke gauči. A tak hned po prvním zahraném kole zjišťujeme, jak to vlastně bude náročné na bednu. Nebudu se tady rozepisovat, co všechno bude hrát v konečném hodnocení roli, nicméně co nás bavilo nejvíce, nebylo rozšiřování naší krásné sbírky, ale právě souboje o jednotlivé kousky a také game changer v každém vyhodnocování kola viz níže. Nejde tady totiž jen o to mít největší a nejkrásnější sbírku.

Vašich devět akčních karet se s velkou pravděpodobností po každém kole změní a tudíž hned třeba v tom druhém můžete přijít o všechny své nejvyšší nebo naopak nejnižší karty a už nebudete mít možnost se vůbec na některá místa v galerii dostat! Je tedy potřeba dobře zvažovat, zda usilovat o zcela jasné vítězné body viditelné na kartách obrazů, risknout nákup v suvenýrech, které dále ještě multiplikují vítězné body, či mohou rozhodnout při remíze, nebo si raději zajistit, že v příštím kole budete začínajícím hráčem a budete mít velkou výhodu právě například pro získání akční karty, kterou potřebujete. I když se jedná pouze o číslo, třeba taková obyčejná nula může zamíchat "aukcí" opravdu hodně.

A tak se ze ztichlé galerie plné distingovaných znalců zahloubaně studujících obrazy stává bojiště plné nečekaných zvratů a hlasitého řevu při každé odtajněné akční kartě a dynamicky se měnících rozhodnutích v každém tahu. No a nakonec ten, co neměl páru, že získal Zrození Venuše, kdo ji namaloval a jak se mu to vlastně povedlo nakombinovat s tím správným suvenýrem a řadou symbolů, vyhrává a my, co jsme se prali... No ano, dva se perou a třetí se směje a čtvrtý sesbírá všechny nuly. Tak to bylo.

Podtrženo, sečteno, hra je svižná, variabilní, zábavná, nemá žádné hluché místo, náhoda tady téměř neexistuje, karty jsou krásné, cest k dosažení cíle je mnoho, je třeba přemýšlet o strategii do dalších kol, ale zároveň i reagovat na každý soupeřův tah, zkrátka - ano! Na tohle jsme čekali a ačkoli je očekávání rodičem zklamání, tady se žádné plození nekoná a jednoznačně jsme nadšeni a natěšeni na každou další partii. Máme tady poměrně jednoduchou, ale zároveň skvěle promyšlenou a napínavou hru, která je vhodná pro znalce i neznalce (pro ty je tady ještě praktický rejstřík a tak i ti největší ignoranti se nakonec něco o umění dozví). Pokud nám AI vezme požitek z reálné galerie umění, požitek z této vám rozhodně nikdo nesebere.

Peťka

Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku, nadšenci do malůvek i soubojů.