recenze - ARCHITECTURA

21.03.2019

Na českém trhu neustále vychází tolik skvělých deskovek, že je z čeho vybírat. Pokud vám není cizí angličtina, můžete samozřejmě sáhnout po nějaké hře v originále. Čeští distributoři se sice předhánějí, kdo pro sebe uloví lepší kousek, ale pořád existuje spousta her, které na lokalizaci čekají marně. Jednu takovou najdete u vydavatelství Tlamagames, jmenuje se Architectura a dneska se na ni kouknem.

Malá krabička obsahuje několikastránkový sešit s pravidly a balíček čtvercových karet. V návodu se píše o žetonech, které v mém balení chybí a opravdu mi je nesežral pes. :) Tohle je údajně rozsáhlejší problém a při koupi s ním počítejte. Každopádně český distributor slíbil komponenty obratem doposlat, což chválíme. Celkově se mi vizuál krabičky i karet moc líbí, hra je pěkně barevná a ilustrace jsou opravdu na úrovni.

Pravidla jsou sepsána jednoduše, stačí tedy podprůměrná znalost angličtiny, kterou disponuji například já. To není moc k smíchu.

Vysvětlím soupeřům, o čem to je, jak se to hraje a můžeme vyložit karty na stůl. Doufám, že to bude zábava, protože se mi hra svými ilustracemi a pestrobarevným zpracováním líbí čím dál více.

Architectura je opravdu hodně jednoduchá na pochopení. Dostanete svůj balíček karet, tři z nich si doberete do ruky a na stůl se rozloží řada číslic. Ve svém tahu postupně děláte tři akce.

1. Vykládáte karty do řad a sloupců, kde kartu sousedící po levé straně můžete otočit nebo dokonce zničit. Otočením měníte její bodovou hodnotu podle toho, jestli je karta aktuálně silnější nebo slabší. Ale pozor, otáčíte a ničíte i své karty, takže ty nové musíte přikládat zodpovědně.
  2. Přečtete text na kartě a tím provedete její efekt. Můžete například zničit sousedící kartu, či mezi sebou dvě karty prohodit. To samozřejmě zamíchá celou hrou a rozložením karet na pomyslném herním plánu. Karty přesunujete mezi osmi sloupci, počet řad pak odpovídá počtu hráčů. Tyto efekty jsou asi nejzásadnější a zábavnost celé hry pramení právě z rošád. Nemáte žádnou jistotu a do konce hry nevíte, kterou kartu vám soupeři spálí.
  3. V poslední fázi tahu si doberete kartu a budete doufat, že natrefíte na takovou, která podpoří vaší strategii.

Jak jste asi z předchozích řádků pochopili, Architectura je hodně o náhodě. Každý hráč se snaží vypočítat, jak si ve hře udržet karty s nejvyššími bodovými hodnotami, ale stačí trochu štěstí pro vašeho soupeře a máte po srandě. Ve dvou hráčích je to pohodový filler, ale jako strategická hra pro více hráčů moc nefunguje. Pokud se sejdete čtyři, chtělo by to navíc nějakou podložku pro lepší manipulaci s velkým množstvím karet.

Hra ještě obsahuje pokročilá pravidla, ve kterých využijete nové karty, které jste v základní verzi nechali v krabičce. Nové karty si libovolně vyměníte za stávající a získáte tak například hřbitov, který vám umožní odkládat zničené karty a na konci hry za ně dostat důležité body. Pak tady máme třeba dům pro hosty, který je možno po zničení libovolně přesunout a tak dále. Pokročilá verze tedy přidává možnost zajímavého zpestření základní hry, kterou použijete spíše jako tutoriál. Bohužel ani tohle nepomohlo a Architectura je pro mě prostě moc suchá. Není tak špatná, abych ji úplně odsoudil, ale ani tak dobrá, abych ji s klidným svědomím doporučil.

Krásná barevná krabička mě nakonec spíše zklamala. Za zpracování a ilustrace dávám čtyři z pěti jednoduše proto, že se mi hra moc líbí a na stole vypadá parádně. Co se hratelnosti týče, je to čistý průměr, což je zrovna u takové pěkné hry škoda.