recenze - ANACHRONY

21.10.2018

V květnu roku 2016 byl na Kickstarteru spuštěn projekt zvaný Anachrony, deskovka se sci-fi tématikou o dopadu asteroidu a přenášení materiálů skrze časové trhliny. Zafinancován byl celý pouhé čtyři hodiny po spuštění a celkově přispělo přes 4500 nadšenců. Jenže to už je minulost, pojďme se vrátit zpátky do budoucnosti.

Ve 26. století se svět změnil k nepoznání - Apple přišel na trh s kulatým iPhonem model 536-S. Jeho kritici poukazují na časté vyklouznutí z ruky do záchodu ... bohužel, pravda je o něco vážnější. Země se stala téměř neobyvatelnou a lidstvo, respektive jeho pozůstatky, jsou roztroušeny mezi čtyři uskupení zvané Cesty. Každá Cesta žije na odlišném místě a má odlišnou ideologii. Co se stalo? Zatím nic. Teprve se stane a nebude to pěkná podívaná. Do Země narazí obrovský asteroid, který nezastaví ani parta drsných naftařů.

Naštěstí v neštěstí, silný dopad způsobí výron neutronia, který otevře černé díry mezi budoucnem a minulem. Cesty se takto dozvěděly o hrozícím nebezpečí, a navíc využívají díry ve svůj prospěch.

Budoucnost právě začala.
Budoucnost právě začala.

Doufám, že nejste ztraceni v současnosti, jak Marty McFly v budoucnosti. Jednodušeji řečeno: příběh se odehrává v minulosti a pomocí budoucnosti se Cesty snaží vyhnout nevyhnutelnému a zachránit co se dá. Vy, jako vůdce jedné z Cest, to máte na starosti. Musíte dokázat, že jen ta vaše ideologie je ta nejlepší pro záchranu lidstva. Boj s časem může začít ... vlastně už začal, v budoucnosti. K tomu všemu vám nebude stačit pouze 1.21 gigawattů či plutonium, ale něco mnohem komplexnějšího, jako titan, zlato, uran, voda a spousta neutronia. Jsem si jistý, že v budoucnu bude všechen tento materiál k dostání v každém obchodě, ale v dnešní době je to trochu obtížnější ... moment ... my přece máme přístup k budoucnu!

Poprosil bych poslat dva cheeseburgery.
Poprosil bych poslat dva cheeseburgery.

K těžbě, výzkumu či budování, prostě všemu podstatnému k evakuaci lidí před dopadem, je potřeba spousty surovin a materiálů. Není proto nic jednoduššího, než si je nechat poslat z budoucnosti. Ovšem nic není zadarmo a je nutné, dříve či později, poslat všechny aspekty zpátky do budoucnosti. Jedná se, de facto, o výpůjčku sobě sama. Dluhy se mají vracet, pokud nedodržíte toto základní pravidlo, může dojít k časovým paradoxům, potažmo anomáliím. Skončíte na plese vašich rodičů s elektrickou kytarou a budete se je snažit seznámit, načež zmizíte z fotky... Ne, vážně, raději se jim vyhýbejte.

Máme materiály, máme pracovníky a asteroid se nezastavitelně blíží, co dál? Dál je čas na pořádnou akci!

S Cestou pokroku přidáme do kroku!
S Cestou pokroku přidáme do kroku!

Akce, co lze ve světě Anachrony provádět, můžeme rozdělit na dvě skupiny: Ty v "teple domova", respektive v sídlech Cest, a pak ty venku v nehostinném prostředí, kde si bez ochranného exoskeletu ani neprdnete. Akcí je spousty (stavby, výzkum, těžba, obchodování, vyčištění vody) a k tomu nabídku rozšiřujete stavěním místností. Těch je dost na to, aby znovu-hratelnost byla pořád zajímavá. Vaši pracovníci jsou fundovaní experti a je vhodné je vysílat na akce, kterým aspoň trochu rozumí (vědec - výzkum).

Tak či onak, pracovníci jsou pořád jen lidé. Práce sice šlechtí, ale taky vysiluje. Musíte se postarat, aby si po náročné šichtě pořádně odpočinuli a byli správně namotivováni (třeba jim opakovat, že pokud nezvednou prdel, tak tu všichni umřou! To většinou pomůže).

Největší žízeň mám vždy po ránu.
Největší žízeň mám vždy po ránu.

Jestli si stěžujete na zdražování kohoutkové vody, počkejte si 500 let, voda bude ceněna stejně jako zlato. Nejen, že je ji pramálo, ale pořád je životně důležitá. Bez vody nevykonáte téměř žádnou akci, protože pracovníci mají žízeň jak zasypaní horníci. Naštěstí jsou možnosti, jak vodu získat, například vyčištěním kontaminované vody nebo obchodováním s Nomády.

Hlídejte si zásobu pitné vody, šetřete a neplýtvejte. Nádobí nemyjte pod tekoucí vodou, splachujte toaletu jednou za den, než půjdete spát a na očistu vám musí stačit jeden hrníček. Držte se těchto pokynů a možná neumřete dehydratací dříve, než dopadne asteroid. :)

Každý génius je tak trochu blázen.
Každý génius je tak trochu blázen.

Dopadu se nedá vyhnout, ale lze se na něj připravit. Na konci čtvrté epochy, což jsou de facto jednotlivé kola, dochází ke srážce asteroidu se Zemí. Teď se ukáže, jak dobře jste se připravili na evakuaci oproti ostatním skupinám Cest. Hlavní městská část, Kapitol, se mezitím hroutí a vy máte posledních pár kol zabojovat o přežití. Jen tu nejlepší Cestu bude lidstvo následovat.

Prakticky to pak vypadá tak, že si vezmete do ruky tužku, přiložený bloček pro jednotlivá bodování a můžete začít sčítat. Počítá se okolo patnácti různých aspektů, u kterých jste mohli v průběhu hry nahrabat vítězné body.

V budoucnu jsou bonbony na příděl.
V budoucnu jsou bonbony na příděl.

Anachrony není hra pro rodinné sešlosti, ani pro děti, ani na party. Rozhodně patří do her pro náročné, což poznáte už po otevření slušně velkého sešitu komplexních pravidel. Naštěstí to není žádná apokalypsa, pravidla se mi velmi dobře učila a dokonce nevím o žádném aspektu hry, který by mi nedával smysl, nebo bych ho hned nepochopil, takže musím pochválit autora. Na druhou stranu textu, poznámek a upozornění je hodně, a prostě se tím musíte prokousat. Pokud se vám podaří udržet pozornost i při vysvětlování pravidel spoluhráčům, je vyhráno. Nakonec totiž zjistíte, že to opravdu není žádná hrůza a v jádru je Anachrony jen takový worker placement na steroidech.

S trochou času počítejte i pro samotnou přípravou hry a následný úklid. Rada: nepouštějte kamarády domů dříve, než vám s tím pomůžou :)

"Já fakt nepodváděl".
"Já fakt nepodváděl".

Anachrony patří do kategorie těžké váhy, obsahuje kvantum materiálů a vše je napytlíčkováno do obří krabice nestandardních rozměrů. Absence insertu mě u takové hry mrzí, co se dá dělat. Už prvotní vyloupávání žetonů a destiček ukousne kus vaší minulosti, ovšem pro mě je vyloupávání komponent velmi uspokojující záležitost .)

Až po rozložení, přípravě herního plánu a rozehrání prvního kola se můžete rozhlédnout, jak vypadá svět v Anachrony - naprosto luxusně. Apokalyptická budoucnost doslova číší a to hlavně z Kapitolu a jeho okolí. Všude okolo se "povalují" materiály a suroviny, jednotky vody představují modré krystalické kapky, pracovníci se taktéž povalují ve svých exoskeletech nebo ve svých high-end sídlech. Ilustrace postav nejsou sice top kvalitní, ale celkové atmosféře to nijak neškodí.

K Anachrony lze dokoupit tzv. "Exosuit commander pack" s velkými a luxusními figurkami exoskeletů. Pohled na hru poté dostává jiný rozměr. S figurkami bych neváhal ani vteřinu udělit trofej za design, jenže hodnotím pouze základ, kde jsou místo figurek žetony. To a absence insertu je důvod, proč si trofej dneska nechám u sebe. Každopádně plný počet bodů si jednoznačně zaslouží. Moc pěkná hra.

Zaida je stará rajda.
Zaida je stará rajda.

Balení obsahuje kromě hlavní hry i dva moduly. Jeden, tzv. Chronobot, pro hru jednoho hráče a druhý Soudný den pro možnost ovlivňovat dopad asteroidu, popřípadě ho úplně odvrátit. Jenže ne všechny Cesty mají stejný zájem, a tak nastává přetahování, kde časová osa dopadu se posouvá zleva doprava a naopak. Přiznám se, že jsem nehrál ani jeden modul, a rozhodně je nedoporučuju hrát společně s první hrou, nebo při zaučování nových hráčů. Variabilitu a trvanlivost hry tyto moduly posouvají každo-sakra-pádně o kus dále.

Krásné, viďte ?
Krásné, viďte ?

Anachrony je krasavice mezi hrami, člověk by se mohl zaleknout její velikosti a taky obsahu, ale v nitru je opravdu dobrá a ne úplně složitá. Originální časoprostorový worker placement vás musí zaujmout. Spousty akcí a dokupování místností s akcemi podporuje znovu-hratelnost. Co by vás mohlo odradit, a před čím vás musím varovat, je herní doba něco mezi 120-180 minutami v závislosti na počtu hráčů. U první hry si přičtěte dalších 60 minut na přípravu a vysvětlování. Mezi ostatními klasickými euro hrami vyčnívá, doslova trčí jak obelisk. Ovšem pokud nejste, stejně jako já, úplní nadšenci do science fiction tématiky a do euro her, nejlepší hra to pro vás nebude.
Ti druzí se z toho asi pose....

Pokud jste se ještě nestali našimi fanoušky, vraťte se prosím do minulosti a tuto anomálii napravte.