recenze - ALCHYMISTÉ

10.06.2018

Co vznikne, když smícháte vodu se šťávou? Áno, voda se šťávou. Pokud vaše odpověď byla správná, jste na dobré cestě stát, se velkým alchymistou! A co takhle ropuchu s ptačím pařátkem? Že nevíte? Já taky ne, ale společně se to dozvíme v recenzi... (možná).

Alchymisté je hra slovenského autora Matúše Kotryho. Aby všechny jeho skvělé nápady dostaly reálnou podobu, poprosil borce z Czech Game Edition o pomoc s finálním vydáním. Ti jeho prosbu rádi (za úplatek) vyslyšeli. Prodej a distribuci v českém ráji si vzal na starost zkušený matador MindOK. Matúš, do té doby téměř neznámý autor, hodil do kotlíku ty nejlepší ingredience a uvařil pro nás hru, která nás skvěle pobaví (nebo otráví?).

Žeton začínajícího hráče je „radost“ předávat

Každý správný alchymista potřebuje, mimo jiné, svou laboratoř, kvalitní kotlík, několik základních přísad, publikované knihy s ověřenými postupy, pár zlaťáků v kapse a černou kočku za zády. V téhle hře najdete úplně všechno.

Laboratoř a kotlík jsou z tvrdého kartonu, který si musíte nejprve složit do podoby zástěny, hlavně proto, aby spoluhráči neviděli vaše vydařené a nevydařené experimenty. O alchymistech je totiž všeobecně známo, že se neradi dělí o své úspěchy.
Přísad je ve hře celkem osm, například havraní brk, kořen mandragory nebo houba jedůvka, a každá se skládá z jedné alchemikálie. Alche co? No říkám, alchemikálie, jeden z nejdůležitějších aspektů hry. A rovnou ji rozebereme na malé složky....

kočka pozoruje vaše trapné počínání
kočka pozoruje vaše trapné počínání

Jedna přísada se rovná právě jedné alchemikálii, ale co to vlastně je? Je to kombinace tří různých složek (aspektů) a každá složka je buď záporná nebo kladná. Pokud chceme prodávat nebojácným dobrodruhům své kouzelné lektvary (a jakože chceme, protože alchymisté mají vždy hluboko do kapsy), musíme uvařit přesně ten lektvar, který potřebují. Dokonce víme, z jakých hlavních složek se skládá konkrétní lektvar, ale co už nevíme je, která přísada tyto složky obsahuje. Áhá, tady bude zakopaný pes, respektive zakopaná kočka. Pokud jste nepochopili ani tyto základy alchymie, vraťte se k vodě se šťávou a nikdy se už nevracejte.

sázkaři sportky si přijdou na své
sázkaři sportky si přijdou na své

Hlavním principem hry je bezesporu hledání alchemikálií a přiřazování je ke konkrétním přísadám. Způsobů, jak se všemu dostat na kloub, je několik, ale nejlepší z nich je způsob pokus - omyl. Pokus na nebohém studentovi, pokus na dobrodruhovi, a nebo v nejhorším případě, pokus na sobě. V každém případě si vždycky zaznamenávejte výsledky, ať žádný pokus nepřijde nazmar. Každý hráč má k dispozici bloček se všemi možnými kombinacemi. Systémem "tahle alchemikálie to být nemůže", se vyškrtávají možnosti, až nakonec zůstane ta jediná správná. Jakým způsobem si budete zaznamenávat do tabulky svá pozorování během hry, a jak rychle přijdete na správný výsledek, je jen a jen na vás... a vaší mozkové kapacitě.

studenti jsou levnější než pokusní králíci

Zapomněl jsem ještě na jednu zásadní věc, která by neměla chybět žádnému špičkovému alchymistovi - tablet. Je to skvělý pomocník při vaření lektvarů a rozhodně ho doporučuju i při hraní deskovky. Stačí stáhnout aplikaci a můžete vařit a dělat pokusy, co kotlík ráčí. Vyberete si dvě přísady, zmáčknete čudlík a voala! Opravdu, tato praktická aplikace neskutečně usnadňuje a zrychluje hraní. Lze hrát i bez apky, pomocí tzv. gamemastera, hráče, který výsledky určuje manuálně pomocí tabulky, ale nedokážu si to představit a ani jsem to nezkoušel. Naštěstí MindOK přikládá do každé krabice zdarma jeden iPad.

moderní technologie byly odjakživa nejlepší pomocníci v laboratoři

Kromě vaření lektvarů a jejich následném prodeji, shánění přísad nebo jejich transmutování, lze třeba nakupovat mocné artefakty, bez kterých se velmi těžko dostanete mezi ty nejlepší. Všechny tyto dostupné akce si vybíráte pomocí umisťování akčních kostiček stylem alá worker placement. Ještě nesmím opomenout "karty přízně", což jsou měšťané různých profesí poskytující své službičky a tím i jisté výhody.

Abychom nezůstali jen u těch nadutých alchymistů, být dobrodruh, také není vůbec jednoduché. Kosit kostlivce v katakombách nebo zachraňovat princezny z vysokých věží hlídaných ohnivými draky a pak je připravit o panenství. Jsou prostě situace, kdy je vhodné se posílit nějakým tím kouzelným lektvárkem. Ale kde ho vzít? Nejlepší je zajít si do města na jarmark a nakoupit pár lahviček, od těch podivných, sírou páchnoucích individuí. Ale který z nich je nejlepší a který mi neprodá místo lektvaru moudrosti smrdutou vodu?
Tady přijde ke slovu reputace. Uznávaní alchymisté dostanou za kvalitní lektvary dobře zaplaceno, zatímco ti s reputací šmelináře dostanou za své pofidérní tekutiny minimum zlaťáků.

Mistře, a jak se můžu stát všemi uznávaným? Ptá se student svého učitele. To víš holomku, musíš být mezi prvními, kdo přijde na kloub alchemikáliím a své poznatky publikovat jako pravdivou teorii. No, a pokud nevíš, která bije, tak si aspoň něco vymysli.

Publikování teorií je vlastně cílem vašich pokusů, zjistit která přísada obsahuje jakou alchemikálii. Jestli se vám to povede prvnímu, už vám nikdo vaši zásluhu nevezme. Teda pokud je teorie opravdu správná a nikdo se ji nepokusí vyvrátit. V opačném případě vám, za vaše podvůdky, rapidně klesne reputace a vaše patoky už nikdo nebude chtít.
Každopádně je třeba uvést na pravou míru, že hru vyhrává v konečném důsledku publikování teorií, a ne rozluštění přísad a jejich složek. I když jsou tyto dvě činnosti spjaté, nejsou nutné.

Nastal čas na konferenci, událost, na kterou se výdávají alchymisté v hojném počtu, aby si vyměnili své poznatky. Pravdou prý ale je, že se jen chvástají a v hojném počtu leda pojídají chlebíčky.

Alchymisté je jedinečná a originální desková hra. Princip založený na zaznamenávání výsledků pokusů do tabulky je naprosto unikátní. Ovšem jakou technikou přijít na danou alchemikálii je úkol poněkud složitější. Naučit se pravidla a porozumět fungování přísad, složek a jejich vzájemnému vztahu (nejednoznačné výsledky, neutrální páry, atd.) je poměrně složité. Naučit to i spoluhráče je věc ještě složitější. Věc se má tak, že pokud hráč nepochopí tyto základy alchymie, bude ve hře plavat jak humr v polévce. Naprosto nedoporučuju hru pro nováčky deskových her nebo rodinné návštěvy. Ilustrace na krabici (mimochodem velmi povedená) může evokovat rodinou hru, ale nenechte se zmást, je to čistý hardcore.

Alchymisté je pro mě parádní nevšední záležitost, která mě opravdu překvapila. Styl je neotřelý jak jsme u CGE zvyklí. Btw, při koukání a hraní na Alchymisty ve mně evokuje hru Vládci podzemí. Mám sto chutí dát hře plný počet bodů, ale v kuloárech čarovné knihovny se šušká, že existuje rozšíření zvané Královský Golem, které je ještě lepší. Proto si nechám bodík do rezervy .)

Yarek, the párek

- pro sváteční hráče obtížná k pochopení
- v krabici je blok k zapisování, ale žádné brk na psaní!
- můžete zešílet, být paralyzován, nebo se přiotrávit

+ originální hra s unikátním konceptem
+ propojení hry s aplikací
+ publikování teorií

P.S.: Na počátku článku jsme si položili otázku co vznikne, když do kotlíku hodíme ropuchu a ptačí pařát. Odpověď je - pořád nevíme. Aplikace v každé partii změní kombinaci přísada - alchemikálie, a tím jsou vaše předchozí poznatky k ničemu.