recenze - AKROPOLIS

12.03.2023

Nedávno jsme takhle v Deskologu filozofovali o životě a tak. A došli jsme k závěru, že bohatství a sláva, je to, oč tu běží. Nebo je to láska a rodina? Oč běží ve hře Akropolis, jejíž název, stejně jako ilustrace na krabici, napovídá, že tentokrát se podíváme do starověkého Řecka, se už brzy dozvíme.

Pod víkem se skrývá poměrně jednoduchý, přehledný insert, ilustrovaný jako mramor, jehož větší část zabírají komínky kartonových desek města. Pak zde ale najdeme klasicky pravidla, nápovědy hráčů, bodovací bloček, nějaké to dřevěné kamení (šedé kostičky) a žeton hlavního architekta ve tvaru typického antického sloupu.

Jdeme prolítnout krátká pravidla, no a hned na úvodní straně se dozvídáme, že "V srdci Středozemního moře spolu akropole zápolí o bohatství a slávu." Výborně a teď, jak toho dosáhnout. Z obsahu krabice už je jasné, že tady se bude stavět a jakmile si připravíme své základní desky měst, rozdělíme si bohatství ve formě kamení a určíme hlavního architekta, může budování začít. A hlavním architektem se stává - opět Petr. Ale tentokrát to má pojištěné pravidly, protože naposledy vyšel nějaký kopec.

Z desek města se vytvoří společná zásoba nazvaná "staveniště", která se každé kolo mění, stejně jako cena jednotlivých destiček, podle pořadí ve vytvořené nabídce. Přeloženo, vyloží se řada, první destička v řadě je zadáčo a každá další stojí plus jeden kámen. Jakmile si hráč desku vezme, zbylé se posouvají k začátku řady a jejich cena se příslušně mění. Pokud nemáte love, musíte si vzít první dílek města, nehledě na to, zda se vám hodí.

A podle čeho vybírat, pokud si to můžete dovolit a kam vlastně stavět? Tak tady už je potřeba trošku plánovat a vědět, co jednotlivé stavební stavební hexy na destičce znamenají. Základní typy jsou jen tři a to lomy (kamenolomy), které vám mohou přinést platidlo, náměstí, za něž po splnění různých podmínek na konci hry dostanete multiplikátor vítězných bodů a budovy. Budovy mohou být různé, jsou označeny barvou a abyste za ně dostali co nejvíc bodů, musíte pro každý typ splnit příslušnou podmínku.

Pamatovat si to nemusíme, nápovědu má každý hráč u sebe, ale po chvíli už víme, že tržnice se nám nejvíce vyplatí stavět daleko od ostatních tržnic, protože obchodníci nesnáší konkurenci a vojenskou posádku zase na kraj města, protože stráží městské hradby. Pokud jste hráli hry jako je Carcassonne nebo například námi oceněnou Válkou květů, tady budete ve svém živlu. Nejen, že kombinace jednotlivých hexů jsou dobře promyšlené, ale jakmile vám to vaše základna města dovolí, můžete stavět další patro a další a další (až do nebes, dle pravidel) a každé vám přinese body navíc.

Jednoduchá a zároveň promyšlená strategie, kterou si zahrajete pohodově ve dvou, ale nejvíc nás bavila ve čtyřech hráčích. Pravidla se naučíte během pěti minut a hrát můžete dokolečka dokola, město je pokaždé jiné a pokud vás omrzela základní varianta, můžete zkusit o něco náročnější, které nabízí závěr pravidel. Sečteno a podtrženo, těžko se hledá něco, co by se hře dalo vytknout, možná ta grafika mohla být trošku nápaditější, jinak ale na jedničku a my v Deskologu se k ní určitě budeme vracet. Prima!

Petra


Hodnocení designu: 3+/5

Hodnocení hratelnosti: 4+/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku, architektům zdar!