recenze - 7 DIVŮ SVĚTA: DUEL - PANTEON

26.07.2020

7 divů světa: Duel patří mezi nejlepší dvojkovky, někteří hráči ji dokonce stavějí na úplný vrchol. Dá se tedy očekávat, že se podobný titul dočká několika rozšíření. V české lokalizaci si už nějakou dobu můžete zahrát dnes recenzovaný Panteon a zanedlouho nás čeká ještě Agora.

Malá krabička se opět vyznačuje praktickým insertem, do kterého si perfektně uložíte všechny komponenty. Najdete tady dva nové divy, které jsou použitelné právě jen s rozšířením, dále nové žetony pokroku a karty velkých chrámů, které nahrazují karty cechů ve třetím věku. Úplnou novinou jsou pak plastová figurka Minervy, žetony mytologie a obětin, karty božstev a především deska panteonu.

Na stole vám hra s rozšířením dost nabobtná, hlavně díky desce panteonu, která bude lemovat herní desku z původní hry, a kartám mytologie, rozděleným do pěti balíčků. Nemůžu říct, že bych cítil nějaké velké nadšení, když si na svou oblíbenou hru roubuju všechny ty nové karty a žetony. 7 divů světa: Duel mám rád i díky jednoduchosti a ladné hratelnosti. Pravidla jsou naštěstí sepsána srozumitelně a celkem mě uklidnilo, že se princip hry nezměnil, pouze díky božstvům přibyly nové možnosti.

• V prvním věku pomocí žetonů mytologie přerozdělíte do Panteonu karty božstev. Po několika partiích vás to donutí změnit strategii, do teď jste se s největší pravděpodobností snažili sbírat zdroje surovin. Božstva si ale žádají vaše pracně našetřené tolárky.
  • V druhém věku tyto karty božstev začnete využívat a pomocí žetonů obětin můžete získat i slevu, díky které vás bohové tolik nezruinují. Celkem rychle jsem si funkce jednotlivých bohů osvojil a většinou se má strategie upínala k jejich využívání.
  • Ve třetím věku si hru okořeníte třemi kartami velkých chrámů, které přináší novou a jednoduchou možnost, jak získat vítězné body, prostě jich potřebujete co nejvíce. Pokud budete všechny nové možnosti využívat naplno, počítejte s tím, že se partie oproti původní hře protáhne. Ne o moc, ale protáhne.

Karty božstev jsou rozděleny do pěti skupin (po třech bozích), najdete tady egyptského Anubise a Isis, řeckou Afroditu, nebo třeba mezopotámského Ištara. Pokud vám tato jména nic moc neříkají, nebo jen hodně vzdáleně, nebojte se, jsem na tom stejně a na hratelnost to nemá žádný vliv. :) Každý z patnácti bohů má speciální vlastnost/schopnost, kdy římští jsou zaměřeni na boj a obranu, egyptští zase například na výstavbu divů.

Jsem rád, že už znám všechny ty ikonky z původní hry nazpaměť, hodně to pomáhá plynulé hratelnosti. V Panteonu mě na začátku čekalo neustálé nahlížení do pravidel. Ale stačily 3-4 partie a už jsem schopný hrát základ i s rozšířením bez jediného zádrhelu. Otázka tedy zní - budu hrát v budoucnu 7 divů světa: Duel už jen s rozšířením Panteon? Odpověď zní - ne. Tedy určitě ne s novými hráči, protože i když tady všechno bez problému funguje, já používám sedm divů jako hru, kterou si zahraju s kolegou z práce, nebo známým, který ještě do světa deskových her nepronikl. Takže jako plus vnímám i to, že má rozšíření svůj obsah pěkně oddělený od zbytku hry a já si prostě vyberu, jestli otevřu jednu nebo dvě krabičky.

Pokud máte manželku, partnera, nebo kamaráda, se kterým pravidelně hrajete 7 divů světa: Duel a chcete si hru něčím osvěžit, je Panteon jasná volba. Ilustrace na kartách a celkové zpracování je opět na skvělé úrovni a ospravedlnitelná je i cena kolem 450 Kč. Já tuhle parádní hru ale rád ukazuju novým hráčům a na to se rozhodně více hodí samotný základ.